Tuesday, June 26, 2012

Catatan Sang Pencatat Yang Terluka


Ini catatan sang pencatat yang terluka jiwanya...
hendak ke mana kubawa surat hati ini
tidak tertanggung rasanya namun kepada siapa
sekeping keluhan ini terluahkan... apa yang ada hanyalah
kepingan-kepingan putih yang masih sudi meminjamkan
ruang dadanya untukku persembahkan catatan duka.
Sang pembaca, jangan kasihan aku. Aku tidak pernah minta
gaunku berdarah duka dan wajahku pucat tanpa sehelai seri.
Benar aku memang terluka, namun darah yang mengalir tak terlihat
mengalir di mana-mana lekukan tubuhku, entah di mana saktinya,
aku cuma membawa saratnya luka yang kutanggung ke mana-mana.


Aku takut bandar yang kududuki ini tidak mampu lagi menampung duka
yang selamanya singgah di tubuh koma tabah ini.


Kukhabarkan pada angin yang mengancam, bawalah surat dukaku ini
ke mana-mana sahaja. Aku mimpi bahagia...


Posted by: NoorainieOthman, 25.6.12/9.29pm
Kota Kinabalu.

No comments: