Tuesday, August 28, 2012

Sekelumit Semangat Ini


Cerpen


Sekelumit Semangat Ini
  

            ‘Sesebuah pertemuan yang menyimpul makna yang berpanjangan tidak semestinya diiringi dengan pertautan empat bebola mata antara kita. Bukankah lebih baik bertemu di dalam alam pertautan batin antara kenangan–kenangan semalam dan merajut harapan-harapan yang positif akan datang, sekiranya kejauhan telah menjarakkan kita! Itu pun, sekiranya kita sama-sama ingin menghayati pertemuan yang amat bermakna dalam hidup kita yang singkat ini sebenarnya…!

            Kata-kata sahabatku yang amat akrab denganku ketika masih di bangku sekolah dahulu masih mengeram di kepala ingatku hingga sekarang. Ketika itu kami sama –sama menongkah cabaran persekolahan di daerah pedalaman ini. Sudah lebih enam tahun kami tidak pernah bersua lagi. Satu jangka masa yang agak lama juga tetapi kami tidak dapat mengelakkan perpisahan ini. Sebuah perpisahan sementara yang harus diterima oleh semua orang dalam erti kata yang sebenarnya.
            Namun, dalam beberapa tahun awal perpisahan kami, dia begitu rajin menitipkan warkah-warkah bisunya dan sesekali kudengar suaranya lewat telefon. Tiga tahun kebelakangan ini aku langsung tidak mendapat berita daripadanya. Barangkali sahabatku yang penuh semangat itu sudah pun menamatkan pengajiannya di Semenanjung. Masihku ingat dia selalu mendesakku agar memohon sekali lagi untuk masuk ke universiti. Dengan keputusan yang tidak memuaskan hatiku itu, aku hanya layak menjadi guru di daerahku ini. Entahlah, aku tidak mampu mengotakan permintaannya yang satu itu ketika itu. tetapi suatu hari nanti aku pasti akan ke sana juga kerana aku telah menggantungkan setingginya cita-citaku yang terbengkalai di tengah jalan semusim lalu.
            Ah, barangkali ingatanku terlalu sarat terhadap seorang sahabat hingga aku tidak tertanggung menahannya! Rindukah itu, Min? Kaulah itu Jasmina seorang sahabat yang bermakna di hatiku ini!
            Wajah Jasmina pula yang tertayang segar di skrin mataku. Bagaimana harus aku melupakannya? Walhal ingatanku terhadapnya terlalu hingga kini. Bagaikan si dara yang merindui udanya pula diriku ini. Kerana sebuah persahabatan yang terbina dulu adalah sebuah persahabatan yang tulus nilainya. Kata-kata pun tidak mampu menggambarkan kehabtan dan kewajaran sebuah ikatan yang pernah terbina. Alangkah!

                                               ***

            “Apa khabar kau sekarang, Annisa? Bagaimana keadaanmu sekarang? Suatu hari pada hari yang panas terik aku bertemu dengan sahabatku itu. namun persoalan yang dikemukakan kepadaku amat sukar hendak kujawab, malah seperti beralun di telinga hatiku ini. Lewat suratnya Jasmina pun menukilkan persoalan yang sama kepadaku. Aku menjadi tidak pandai menjawab soalannya itu. Hal ini kutelah apabil Jasmina sering tidak berpuash hati dengan jawapan yang kuberikan. Sering dia mengatakan bahawa aku sahabatnya yang suka menyimpan rahsia. Terlalu  berahsia, katanya semenjak kami dipisahkan oleh kejauhan. Kami telah saling membawa haluan sendiri  selepas tamat persekolahan Tingkatan Enam. Tetapi kami masih berpeluang berhubung lewat cerita bisu.
            “Seperti yang kausaksikan sekarang inilah!” jawabku setelah suasana bungkam menguasai  kami.
Aku tahu Jasmina tidak sabar hendak mendengar ceritaku yang terbaru. Aku sedar aku tidak mahu menceritakan hakikatnya tetapi aku menjadi serba salah kerana telah menyakiti hatinya. Jasmina semakin menajamkan pandangannya kepadaku, sedaya upaya aku cuba turut membalas pandangannya dan menguraikan sebuah senyuman yang beberapa minit ini kututp dengan tabir selambaku. Jasmina pula sempat mengoleskan senyumannya buatku. Secebis kasihanku pula tumbuh kepadanya kerana Jasmina yang begitu ikhlas mengasihi persahabatan kami selama ini. Hakikatnya, hanya Allah yang tahu perasaanku. Pun aku selalu berdoa agar persahabatan yang terjalin akan kekal berpanjangan. Moga-moga!
            “Aku ingin sama-sama berkongsi kegembiraan dan keperitan bersamamu Nissa. Bukankah selama ini kita tidak pernah menyimpan rahsia antara satu sama lain? Bukankah merahsiakan sesuatu antara kita akan merenggangkan hubungan silaturrahim kita? Bukankah telah setahun kita tidak bertemu tentu banyak cerita yang berlaku antara kita?” Jasmina bagaikan memerangkap aku dengan hujahnya.
Aku sedar segalanya tetapi mulutku bagai terkunci rapat untuk mengatakan sesuatu kepadanya. Aku pun tidak tahu bagaimana hendak memujuk Jasmina agar mempercayai punca rasa diamku selama ini. aduh, alangkah pahitnya mengungkapkan cerita yang perit maknanya.
            “Maafkan aku Min, bagiku segala –gala sudah berlalu. Kata orang tua –tua, yang berlalu biarkanlah berlalu. Jangan selalu nak diingatkan, nanti diri sendiri yang semakin parah!” ujarku kepada Jasmina. Aku pun tidak tahu di mana aku mendapat kekuatan itu. pedih meranjauiku di mana –mana. Cuma aku berharap agar Jasmina akan lebih memahami keinginanku pada saat –saat seperti ini.
            “Nissa, kau akan lebih tenang seandainya ada orang tempat kau meluahkan kesakitan hatimu. Aku masih seperti dulu Nissa, mendengarkan apa sahaja bicaramu. Aku akan lebih gembira kalau Nissa masih macam dulu juga.” Aku hanya mendengarkan apa yang diungkapkan oleh sahabatku itu. sesekali mata kami beradu pandang.
            “Annisa, aku teringat kata –kata Prof Hamka bahawa janganlah kita berasa kalah atau berkecil hati  apabila kita tidak memenangi sesuatu pertandingan. Sebaliknya cubalah kita turut merasai kegembiraan sahabat kita yang menang itu. Kerana di hadapan kita masih terbentang jalan yang luas untuk mencapai puncak jaya dalam kehidupan ini!” kata –kata Jasmina bagaikan pakar psikologi yang menasihatiku. Jasmina tahu aku lebih pendiam bnerbanding dengan dirinya. Itu memang sikap semula jadiku yang sudah diketahui oleh sahabat rapatku itu.
            “Jangan biarkan dirimu terkatung–katung dibawa perasaan sendiri Nissa hanya kerana dia…”
            “Cukuplah tu Min, jangan kau sebut lagi si keparat yang cuba menghancurkan masa depanku itu!” dengan tangkas tegas kutebas kata –kata Jasmina yang cuba memerangkap aku sebenarnya. Aku pun tidak ingin Jasmina menyebut atau mengungkit nama dan cerita yang selama ini ingin kulupakan. Terasa diri ini baru disedarkan dari mimpi yang panjang. Terasa diri ini pula yang diperbodohkan. Aduh, apakah seorang perempuan sepertiku ini hanya layak menelan serpihan kekecewaan yang darahnya berjejeran hingga ke hari ini? Apakah hanya aku yang pula yang akan merasai kesakitan yang maha panjang itu, sahabatku? Ah, aku kaku menahannya, walhal di hadapanku sekarang adalah sahabatku yang cukup kekar peribadinya jika dibandingkan dengan diriku ini.
            “Maafkan aku Nissa. Aku sepatutnya lebih berhati –hati betapa kekuatna dirimu seperti tika kita di bangku sekolah dahulu. Namun, aku perlumengucapkan syabas kepadamu Nissa. Syabas kerana sepanjang pemerhatianku inilah kali pertama aku mendengar kau begitu tegas kepada dirimu mudah –mudahan juga kepada hatimu. Selaku sahabatmu ingin kucanangkan kegembiraanku terhadap perubahanmu!” tambah Jasmina dengan senyuman manis nya kulihat matanya pun turut tersenyum. Ah, banyak lagi perkara yang menyelimuti kepalaku ini. haruskah kuberitahu kepada sahabatku yang seorang ini! Hatiku berperang sendiri.
            “Bukan kau sahaja yang pernah mengalami kekecewaan dalam bercinta Nissa. Ah, ditinggalkan kekasih bukan masanya untuk bersedih sahabatku. Masa sekarang adalah untuk membina peribadi, menguatkan keyakinan diri, mengutuhkan kerjaya dan bukannya bersedih dengan percintaan yang tidak kesampaian! Berfikirlah dari persfektif yang lebih luas Nissa, bukan hanya memikirkan sesutau yang negatif!” aku kematian kata –kata. Jasmina juga berhenti sambil memmerhatikan aku yang bungkam seketika. Diamku bukannya merajuk sebaliknya memikirkan kebenaran kata –katanya.
            “Apakah perancangan masa depanmu selepas ini Nissa? Apakah kau akan belajar lagi?” tanya Jasmina lagi tiba –tiba mengubah tajuk perbualan kami. Mataku dipandangnya kejap. Aku tahu dia ingin mengetahui perkembangan diriku. Aku hanya memberitahunya pengalaman baruku menoreh getah–getah ayah di daerahku di Kuala Penyu. Dia terkejut dengan ceritaku itu.
            “Bila–bila masa dan di mana–mana pun kita masih boleh belajar lagi kan? Bukankah belajar adalah tugas kita sepanjanga hayat? Usah kau susah hati terhadap aku, aku tahu di mana aku berdiri dan bagaimana harus membina tapa kukuh dalam hidup ini. aku sedang menunngu panggilan masuk ke maktab perguruan. Tengoklah nanti! Kau tahu juga kan, sejak kita di bangku sekolah aku sangat mementingkan kejayaan dalam hidupku, mungkin nasib belum menyebelahi aku? Aku yakin sekali gagal bukan selamanya gagal dalam hidup ini! Aku yakin tentang hal itu!”kali ini Jasmina pula yang termangu–mangu mendengar ungkapanku. Wajahnya yang bujur sirih itu semakin cantik dengan sepasang mata ala kucing yang cukup istimewa. Aku suka memandang matanya lama–lama.
            “Min, matamu sungguh cantik, lentik bentuknya macam mata kucing!” ujarku semabil bergurau dan menunggu reaksinya sewaktu aku masih di bangku sekolah dulu. Kali ini pun kuulangi kata–kata itu. Dia hanya tersenyum dengan gurauan yang hanya sesekali sahaja.
            “Jangan menghina aku Nissa. Mentang–mentanglah aku ni tidak memiliki wajah yang comel sepertimu, kau hina pula mataku ya?” Jasmina seperti tersinggung dengan pernyataanku namun itulah kebenaran yang selalu kuberitahu kepadanya. Aku sebenarnya tidak suka beselindung dengan sesuatu yang wajar kupuji.
            “Ala…comel macam aku ni pun, kena tinggal juga. Kononnya orang tu berjanji nak sehidup semati, ni tak mati lagi pun dah mati tak berkubur!” jawabku perlahan. Jasmina hanya tersenyum. Ada kepahitan dalam senyuman itu. Aku tahu dia memahami apa maksudku.
            “Nissa aku harap selepas ini aku harap ada insan lain yang akan bertandang di hatimu! Moga–moga kau akan lebih mencapai takah demi takah kejayaan dalam bidang yang kau minati!” ujar Jasmina lagi. Aku hanya mampu mengangguk kerana aku tahu di hadapanku jalan–jalan kejayaan itu masih berbalam–balam.
            “Aku harap aku akan terus begini selepas ini, mengejar aku yang telah tertinggal jauh di belakangmu ini! Aku harap kita akan seiring nanti!” jawabku perlahan. Kulihat Jasmina hanya menggeleng–gelengkan kepalanya.
            “Sekarang pun kau sudah mendahului aku. Kau lebih matang dalam mendepani kehidupanmu! Kau seperti tidak bersyukur dengan apa yang kau perolehi.” jawab Jasmina lagi.
            “Retapi aku lebih pesimistik berbanding dirimu Min! Aku terasa sungguh kerdil sekali di sisimu!” ujarku lagi perlahan. Kali ini mata Jasmina semakin membesar seperti kecewa dalam ungkapanku.
            “Jangan begitu Nissa! Kau sepatutnya lebih kuat mendepani kehidupan ini. Aku yakin kau akan berjaya suatu hari nanti. Kita kan masih muda, bukankah masih banyak ruang untuk kita menggapai kejayaan itu?” Jawab Jasmina memujuk diriku lagi. Aku mengangguk perlahan. Mencari kebenaran dalam kata–kata itu.
            “Terima kasih Min kerana sikapmu yang tidak pernah putus menasihatiku menyebabkan aku ingin kembali menjadi manusia positif di dalam memegang prisip hidupku  ini. Aku selalu berdoa agar kau juga akan berjaya dalam idupumu Min!” ucapku ketika perpisahan sementara memaksa kami untuk memilih ke rumah masing –masing. Namun sesautu yang telah dikatakan oleh Jasmina akan selalu kuabadikan dalam cepu ingatku ini. Jemari Jasmina pun masih hangat dalam genggemanku ini, bagai aku yang menggenggam erat kata–katanya selama ini. Dialah yang selalu menyiramkan aku dengan selaut kata–kata semangat kepadaku biarpun lewat coretan bisu yang hadir pada setiap bulan kepadaku. Terima kasih Min! 
            Ah, sesungguhnya perpisahan sementara ini menyebabkan aku mengerti dan sering berdoa agar suatu hari persahabatan kami yang murni akan dipertemukan lagi dalam pertemuan yang indah dan diberkati. Aku sesungguhnya amat merindui persahabatan yang tulus ikhlas seperti ini! Di bandaraya yang sesak dengan jalinan rencam manusia ini, masihkah kutemui manusia sepertimu Jasmina! Sesuatu yang amat sukar kumengerti!

                                               ***

            “Annisa, aku dengar kau baru menang pertandingan menulis cerpen baru –baru ini? Betulkah? Tahniah dari aku!” suatu hari aku digegaukan oleh suara Jasmina lewat corong telefon rumahku. Suaranya hangat dan ceria.
            “Hai siapa lagi yang jadi pengintip kau ni? Jauh di Kuala Lumpur pun kau tahu tentang aku?” soalku menyuntik minatnya.
            “Hiss kau ni? KL dengan Sabah ni bukannya jauh sangat. Dua jam dah sampai! Kebetulan aku baru balik, aku praktikal di sini, di daerahku. Ketika membelek –belek surat khabar lama aku terpandang ceritamu! Takkan namamu salah dicetak pula?” rasa hilang mengantukku mendengar suaranya yang ceria itu. apatah lagi dengan tawanya.
            “Ya macam tu lah ceritanya. Min, kau ingat tak tentang seorang puteri raja yang bernama Galoh Cendera Kirana dalam Hikayat Panji Semirang? Puteri Galoh Cendera yang pendiam dan lemah lembut itu akhirnya bertukar watak demi membuktikan cintanya yang tidak berbelah bahagi kepada Raden Inu yang cuba direbut  oleh adik tirinya, Puteri Galoh Adjeng. Akhirnya dia berhasil merebut cintanya setelah bertahun menanggung penderitaan. Kita temui dalam kelembutan wanita ada kekuatannya yang semula jadi juga kan? Bagai Puteri Galoh Cendera Kirana, kita pun rupanya boleh menjadi puteri moden yang siap dengan kekuatan peribadi itu di hutan pemodenan kini? Begitukan wanita bersemnagat waja yang menjadi impian kita Min?”kataku dengan panjang lebar. Aku pasti Jasmina akan gembira dengan perubahan yang kulakukan itu.
            “Bagus Nissa! Aku suka dengan semangat yang baru kau temui. Itulah semangat pedalaman namanya! Semanagat semasa kita sama–sama belajar di SMK Gunsanad yang menyimpan pelbagai kenangan yang sangat ceria dan menggembirakan kitaberdua. Aku harap kitaberdua akan menjadi Raden Galoh Cendera Kirana yang optimstik dan penuh cita–cita untuk maju dan berjaya dalam kehidupan yang sementara ini!” balas Jasmina lagi menutup bicara kami pada malam itu. aku pun ingin bermimpi yang indah –indah setiap malam, mimpi tentang kejayaan kami!

 Wadah,  1999

No comments: