Saturday, August 25, 2012

Panduan Menziarahi Maqam Rasulullah

Asalamualaikum,

Assalamu'alaikum wm wbr.

Alhamdulillah, jika kita berkesempatan diberi peluang menjadi tetamu Allah dan tetamu Rasulullah, maka disarankan agar kita berdoa kepada Allah swt setelah kita bersalaman dengan Rasulullah s.a.w., dan juga kepada sahabat beginda iaitu Abu Bakar as-Siddiq ra. dan Umar Ibn Khattab ra. iaitu ketika kita menziarahi makam mereka di Masjid Nabawi, di Madinatul Munawwarah .

Caranya:

Setelah melaksanakan solat  tahiyatul masjid, kita melangkah dengan penuh tertib dan takzim menuju makam Rasulullah s.a.w. dan memberi salam kepada baginda. Tundukkan kepala dan bersalam bersungguh-sungguh dan khusyuk – assalmualaika ya Rasulullah. Assalamu’alaika ayyuhannabiyu warahmatullahi wabarakaatuh - dengan nada yang perlahan, yang hanya didengar oleh telinga kita sahaja sebagai tanda hormat kepada Rasulullah s.a.w. Kemudian bergerak selangkah ke kanan bersalam kepada Abu Bakar, kemudian bergerak selangkah ke kanan bersalam kepada Umar ibn Khattab.  Setelah kita selesai bersalam dengan Umar ibn Khattab, kita kembali ke makam Rasulullah s.a.w. (Duduklah di belakang tiang, antara laluan umum dengan makam baginda, bagi mengelakkan agar tidak dimarahi atau dihalau oleh Polis yang bertugas.) Di situlah kita membaca:

Ya Allah, telah datang perkhabaran kepadaku daripada kalamMu:

(An-Nisa':64)

"Dan Kami tidak mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya ia ditaati dengan izin Allah. Dan kalaulah mereka ketika menganiaya diri mereka sendiri datang kepadamu (wahai Muhammad) lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulullah juga memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani." 

Justeru itu Ya Allah, aku datang kepada RasulMu dan aku mohon ampun kepadaMu di atas segala dosa, maksiat, dan kesalahan yang telah aku lakukan serta bertaubat tidak akan mengulangi lagi kesalahan tersebut. Semoga Engkau mengampunkan daku Ya Allah, Wahai Tuhan Yang Maha Pengampun.

i)   Istighfar 70x

ii)   Innallaha wamalaaikatahu yusallu na 'alan nabi 10x
iii)  Sollallahu wasallamu 'alaika Ya Rasulullah 70x
iv)  Berdoa kepada Allah swt seperti berikut:

“Ya Allah Ya Tuhanku, berilah keberkatan kepadaku Ya Allah. Engkau telah sampaikan aku Ya Allah di hadapan NabiMu, di hadapan orang yang Engkau cintai Ya Allah. Mudahkan aku untuk menjunjung dan melaksanakan semua perintahMu Ya Allah dan menjauhi semua laranganMu Ya Allah."

"Ya Allah Ya Tuhanku, berkatilah usahaku Ya Allah, berkatilah semua rezeki yang Engkau berikan kepadaku Ya Allah. Ya Allah, berkatilah semua anak-anakku Ya Allah, berikanlah keampunanMu kepadaku Ya Allah."

"Ya Allah Ya Tuhanku, janganlah Engkau matikan aku sebelum Engkau mengampunkan semua dosaku Ya Allah."

"Ya Allah, jadikanlah aku seorang yang benar-benar ikhlas di dalam segala amalanku Ya Allah. Ya Allah, Engkau kumpulkan daku di dalam golongan yang sedikit di kalangan yang sedikit Ya Allah."

"Ya Allah, Engkau permudahkanlah ibadah umarahku dan Ibadah hajiku Ya Allah. Engkau jadikanlah ia haji yang mabrur, umrah yang maqbul, dan saie yang penuh dengan kesyukuran, Ya Allah."

Rabbana, aatina, fid dunya hasanah. Wa fil aakhirati hasanah, waqina 'azaban nar. Wa sallallahu 'ala saiyidina Muhammadin wa 'ala alihi wa sohbihi ajmaien.


Nota: Adab-adab berdoa perlu dijaga seperti mengucapkan puji-p.ujian kepada Allah dsb


Saya petik panduan menziarahi Maqam Rasulullah ini dari blog msaadhamid.blogspot.com. Terima kasih. Moga mendapat banyak manfaat. 

No comments: