Saturday, April 7, 2012

Jambatan Kuala Penyu

Jambatan Kuala Penyu yang baru siap dibina pada Mac 2012
Assalamualaikum,

Pada 7 haribulan April 2012 saya dan anak-anak balik ke Kuala Penyu. Barulah terubat rindu yang bertandang memandang wajah Kuala Penyu. Jambatan Kuala Penyu pun sudah siap dan boleh dijalani. Sungguh menakjubkan, sebuah jambatan yang diidam-idamkan oleh penduduk Kuala Penyu sejak lebih tiga puluh tahun lalu sudahpun terletak elok di antara Kampung Palu-Palu dan Pekan Kuala Penyu. Memang hebat! Syukur alhamdulillah. Walaupun apa yang diimpikan itu lambat terjadi, namun impian itu tetap ditunaikan dengan izin Allah SWT. Alhamdulillah, syukur dengan izinNya.

Kemudian, saya tiba di rumah kami yang dulu. Tanah yang penuh kontroversi. Tidak apa, rumah kami masih berdiri kukuh di atas tanah kontroversi itu. Saya melihat sekeliling. Rumah Hj Awang Ahmad sudah berdiri rumah yang baru dua tingkat. Jiran di sebelah kami, Cikgu Fadilah sudah siap rumah dua tingkat berwarna putih. Di hadapan rumah kami, sudah berdiri tiga buah rumah sewa, khabarnya. Di belakang rumah kami, beberapa buah rumah banglo sudah berdiri megah. Jalan raya juga sudah dibesarkan. Tidak jauh dari rumah kami terdapat sebuah bulatan untuk berpusing atau "u-turn" di situ.

Tidak banyak perbezaan antara kampung saya yang dulu dan sekarang. Hanya itulah sahaja yang berbeza namun tetap tidak banyak perbezaannya sejak tiga puluh tahun yang lalu. Syukurlah, kampung kami tetap berdiri megah dengan penduduknya yang boleh dikira dengan tangan.

Gambar-gambar di bawah merupakan jambatan Kuala Penyu yang sudah siap dibina dan telah dirasmikan oleh Datuk Lajim Haji Okin kira-kira dua minggu yang lalu.

Jambatan Kuala Penyu dari pandangan depan.

No comments: