Monday, April 2, 2012

Pengalaman berharga

Salam,

Selepas mesyuarat kurikulum hari ini saya terus balik ke rumah dan menunaikan solat Asar. Sudah agak lewat juga, lebih pukul lima petang. Saya terus mencari-cari i-phone saya di manakah letaknya. Habis hand beg saya selongkar untuk mencari telefon saya itu. Namun, saya tidak bertemunya. Saya jadi cemas! Di manakah menghilangnya telefon bimbit saya itu? 'Di dalam bilik mesyuarat tadi saya sempat menerima sms suami dan ah, saya sudah tak ingat apa yang berlaku! Macam mana ni? Aduh! Memang rumit ni! Itulah seingat-ingat saya kali terakhir saya memegang telefon iphone hitam saya itu.' Memang celaru, cemas, takut, bimbang dan segala peerasaan memburu saya! Memang patut juga sebab saya ni agak careless sikit, bukan sikit banyak! Jadi? Takkan nak biarkan hilang begitu sahaja? Carilah!
        Saya dan kawan saya Beatrice pun berlari menuju ke kawasan sekolah semula dan masuk ke bilik mesyuarat untuk melihat telefon saya itu. Hampa sungguh saya, saya tidak jumpa pun telefon itu. Ruang meja dan bawah meja semuanya sudah kosong! Bagaimana saya mahu mencarinya? Tanya pak guard? Tanya pekerja kantin? Semuanya hampa!
       Saya pun menaiki kereta untuk menjemput anak sulung pulang dari sekolah. Mahu tak mahu terpaksa terima telefon saya belum ditemui. Hati saya pedih, nanar, gelisah, sedih dan pelbagai rasa bercampur gaul menjadi satu, kecewa! Bagaimana lagi? Salah sendiri kan?
        Tidak lama anak lelaki saya menyebut nama Cikgu Esther! Saya tidak bunyi-bunyi, masih cemas dan belum percaya! Wajah telefon sudah terbayang di ruang mata. Hati saya tidak habis-habis juga berzikir sebagai usaha terakhir dalam hati. Suami saya pula bertanya siapakah kawan saya yang terdekat di dalam bilik mesyuarat tadi? Orangnya tinggi dan hitam manis. Jawabnya; Nelly, Noridah dan Esther. Tetapi Nelly yang jumpa dulu telefon itu! Ah, aku sudah separuh senang hati semula walaupun belum sah telefon saya tak hilang!
        Akhirnya telefon saya sendiri menelefon melalui telefon suami dan ternyata anak saya Mai memberitahu bahawa telefon saya sudah dihantar oleh Cikgu Esther! Oh, hebatnya kuasa Allah! Memang sudah kusangka mereka smebunyikan sementara telefon saya, mengajar saya makna berhati-hati dan jangan cuai! Terima kasih Cikgu Esther!

No comments: