Monday, November 21, 2011

Perbandingan Bentuk Kata Bahasa Melayu dan Brunei

Noorainie Othman mencatat;

Satu hari saya membelek, mengurai, memikir dan cuba menghasilkan sesuatu yang terbaik daripada sebuah tajuk yang diberi. Sudah lama juga saya memeram tajuk itu, hampir satu bulan. Tiba-tiba kawan sudah minta. Wah, sudah 'dead line' rupanya. Mahu tak mahu, hendak tak hendak, hari ini saya mesti menyiapkan juga tugasan itu walaupun banyak kerja di sekeliling saya meminta perhatian penuh dari saya Noraini Bt Osman. Hehe! Tak apa, positif! Positif! Noraini Bt Osman boleh siapkan hari ini juga! kena melihat ke depan yang masih banyak ruang untuk hidup bukan memikir belakang yang sudah ditinggalkan. Akhirnya, saya 'copy'kan apa yang sudah saya buat seharian ini di samping melayan kerenah anak-anak pelbagai jenis kecerdasan!



Pengenalan
Dalam Bahasa Melayu, perkataan merujuk kepada satu unit ujaran yang bebas. Selain itu, perkataan juga mengandungi makna yang boleh terdiri daripada satu atau gabungan beberapa bentuk bunyi bahasa. Perkataan dapat dijeniskan kepada kata tunggal, kata terbitan, kata majmuk dan kata ganda. (Nik Safiah Karim, Farid M.Onn, Hashim Hj. Musa, & Abdul Hamid Mahmood, Tatabahasa Dewan Edisi ke-3, 2008).

1.1        Kata Tunggal
Kata tunggal merujuk kepada bentuk yang terdiri daripada hanya satu bentuk kata dasar iaitu yang tidak menerima apa-apa bentuk imbuhan atau kata dasar yang lain (Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim Hj. Musa, & Abdul Hamid Mahmood, Tatabahasa Dewan Edisi ke-3,2008). 


Contoh kata tunggal yang mengandungi satu suka kata dengan penyusunan vokal dan konsonan yang berbeza-beza dapat diperhatikan melalui perbandingan bahasa di bawah:
Jadual 1.5 Bentuk kata tunggal dengan satu suku kata dalam bahasa Melayu
Yu, ru, am, cat, wang, bah, tin, bin, lap, sen, roh, jong, dan, stor, pruf, drill, gred, skel, brek, krim, trak, dram

Jadual 1.5(i) Bentuk kata tunggal dengan satu suku kata dalam bahasa Brunei
nya, but, brik, grid, krim,  bin, ben, kui, mun, tah, ja,

Jadual 1.5 dan 1.1.5(i) menunjukkan contoh perbandingan penggunaan bentuk kata tunggal dengan satu suku kata dalam bahasa Melayu dan bahasa Brunei. Tidak banyak kata tunggal yang diperolehi dari bahasa Brunei mengenai penggunaan kata tunggal dengan satu suku kata.
Jadual 1.6: Bentuk kata tunggal dengan dua suku kata dalam Bahasa Melayu
Aku, uda, apa, itu, ela, esa, ubi, ibu, aib, air, aur, ais, adik, emas, ubat, alas, ambil, abdi, dua, jauh, liar, jala, beta, jarum, embun, lampu, bangsal, sunting, kapal, ekor.

Jadual 1.6(i): Bentuk kata tunggal dengan dua suku kata dalam bahasa Brunei
Atu, aing, amak, amas, antat, bangat, lampung, lauk, ucing, umuh, uri, kolgit, migi, tambak, cuik, usin, usai, kudut, kuyuk, alai, esbok, jambau, sadau, sagai, limbu, karuk, talur, baie, eskul, mantri, sigup, shikin, supan, punduk, siring.

Jadual 1.6 dan 1.6(i) menunjukkan perbandingan penggunaan bentuk kata tunggal dengan dua suku kata dalam bahasa Melayu dan bahasa Brunei. Penggunaan bentuk suku kata tunggal dengan dua suku kata dalam bahasa Brunei lebih banyak meminjam daripada bahasa asing seperti bahasa Inggeris. Contohnya, kolgit (Colgate), migi (maggi), eskul (sekolah), esbok (peti sejuk),  sadau (bayang-bayang) dan shikin (bersalam-salaman).
Seterusnya, kata tunggal dengan tuga suku kata pula biasanya agak kecil. Selain itu, pola-pola konsonan dan vokalnya pula agak banyak dan terdiri daripada kata pinjaman (Nik Safiah Karim et al., Tatabahasa Dewan Edisi ke-3, 2008). Antara contoh perkataan tiga suku kata ialah:
Jadual 1.7: Bentuk kata tunggal dengan tiga suku kata dalam bahasa Melayu
Cuaca, tiada, biawak, siamang, usia, semua, deria, tempua, keruan, sekian, mengkuang, bankuet, aroma, ijazah, menteri, angkasa, ilmiah, belalang, tapirik, tempurung, sempurna, kelongsong

Jadual 1.7(i): Bentuk kata tunggal dengan tiga suku kata dalam bahasa Brunei
ndada, samua, daria,  sampurna, birahi, sasaban, mutuka, jalama, marati, tabarus, tamaha, meladit, kitani, maritah, tampiling, tiarap, camatu, malayah, balabus, ambuyat, camani, barantam, stetmin, piasau, barinut, pandidip, kalakar, kurapak, paranak.

Jadual 1.7 dan 1.7(i) menunjukkan perbandingan penggunaan bentuk kata tunggal dengan tiga suku kata dalam bahasa Melayu dan bahasa Brunei. Bahasa Brunei juga tidak terkecuali daripada menerima kata pinjaman. Contohnya, stetmin  iaitu kenyataan dalam bahasa Melayu.
Selain itu, kata tunggal dengan empat suku kata pula kebanyakkannya terdiri daripada kata pinjaman (Nik Safiah Karim et al.,Tatabahasa Dewam Edisi Baharu, 2003). Antara contohnya ialah:
Jadual 1.8: Bentuk kata tunggal dengan empat suku kata dalam bahasa Melayu
biduanda, sederhana, laksamana, sentiasa, bidadari, salasilah, sentimeter, singgahsana, mesyuarat, universiti, kosmopolitan, maharajalela.

Jadual 1.8(i): Bentuk kata tunggal dengan empat suku kata dalam bahasa Brunei
sagarhana, bungkayangan, kabuluran, pantarana, parambahan, panyaluru, tajulayak, mangalakari, taungkayah, takaduhung

Jadual 1.8 dan 18(i) menunjukkan contoh perbandingan penggunaan bentuk kata tunggal dengan empat suku kata dalam bahasa Melayu dan bahasa Brunei.

Sampai di sini dulu, kita sambung kemudian. Artikel ini dalam 20 muka surat. Jadi, saya akan kongsikan dalam tiga atau empat kali. Perkongsian ini akan berlarutan selagi dunia belum kiamat. InsyaAllah. 

Semoga kita terus menjadi pencinta dan penikmat ilmu. Salam hormat!

No comments: