Sunday, December 19, 2010

Kinabalu Melambai Mesra

Noraini Bt Osman Mencatat;

Setelah beberapa hari berkampung di Telang Usan Hotel akhirnya pada hari ini 19 Dis 2010 tibalah masanya untuk sebuah perpisahan. Saya sempat merakamkan gambar dan bertanya khabar perwakilan dari Brunei, Indonesia, Kuching, Kuala Lumpur, Miri, Limbang dan Sabah sendiri. Alhamdulillah, pertemuan Dialog Teluk ke VII ini menyedarkan di mana saya berada. Diri saya ini sudah terlalu jauh ketinggalan. Orang lain sudah terbang ke angkasa tetapi saya baru dapat melihat yang saya ini berdiri rebah di tempat sendiri. Uh, kecilnya dunia saya selama ini. Rupanya saya masih berpusing-pusing di bawah tempurung dan katak sudah pun menjelajah dunia angkasa, memang tak sepatutnya berlaku. (Barangkali katak punn tertawakan saya ya?)

Benarlah kata Saudara Jong Chian Lai, kerja menulis adalah kerja yang sepatutnya dilakukan dengan komited dan harus berlaku selama 4 hingga 5 jam dalam sehari. Kalau penulis tidak berbuat demikian, tidak akan ada hasil yang terlihat. harus difikirkan hal itu dengan sedalam-dalamnya. 
Beberapa tahun duduk di dunia sendiri akhirnya pada 16 Dis 2010 saya hadir ke Dialog Teluk ke VII di Telang Usan Hotel Miri ini. Saya hadir semata-mata hendak melihat sejauh mana rancaknya dunia sastera dan perkembangan kawan-kawan penulis seangkatan. Uh, kemajuan mereka usah diceritakan, saya lah sebenarnya yang berguling-guling di dunia sendiri. Kecilnya cita-cita! Uh, besarnya cita-cita termaktub dalam Gendala, hanya saya yang tahu! Kenapa tunjang cita-cita itu patah tanpa ada daya penggoyahnya? Itulah yang harus saya tanyakan kepada diri sendiri!

Sekalung budi buat penganjur terutamanya kepada Poul Nanggang, Jaya Ramba, Mauren, Zaba'ei dan banyak lagi nama yang tidak dapat disebut. Malah sejuta kenangan telah tercipta di kota minyak, Miri itu.  Kak Chah, Welnee, Kak Onie Latifah Osman dan Dgku Mastura banyak membantu menghangatkan suasana dialog. 

Syukur, segalanya selesai dan saya sudah tiba di Kota Kinabalu. Andai kinabalu melambai, saya tidak dapat menolaknya, malah kemahuan hendak berada di dunia bayu itu sungguh meronta-ronta. Wajah anak-anak yang cute menerjah kerinduan ini. Sekian dulu kali ini.

No comments: