Tuesday, May 17, 2011

Menangani Orang Zalim Di sekeliling Kita

Noraini Bt Osman @ Noorainie Othman mencatat;

Assalamualaikum wt.wb, 

Segala puji bagi Allah yang memberikan kudrat dan inayahNya untuk menuliskan mengenai tajuk Menangani Orang Zalim di Sekeliling Kita. Kebelakangan ini orang yang zalim, dengki, iri hati dan dendam semakin berleluasa di mana-mana. Jika kita di tempat kerja, mungkin juga rakan sejawat kita (bukan kita hendak berburuk sangka tetapi inilah hakikatnya sehingga berlaku banyak kemungkaran, nauzubillah) atau mungkin orang atasan kita pun menaruh sesuatu yang tidak menyenangkan kepada kita. Mungkin ada perkara yang kita terlepas cakap, kita lebih berwibawa yang menyebabkan ketua kita menaruh dendam kesumat dan kebenciannya kepada kita, tanpa kita sedari. Jadi, pelbagai perkara mungkar atau terlarang sanggup dilakukan seperti menaahan kenaikan gaji, pengesahan jawatan, menolak sokongan kenaikan pangkat, memberikan komen yang tidak menyenangkan dalam borang sokongan kenaikan pangkat, memalukan kita dalam mesyuarat dan sebagainya. Segala-galanya boleh sahaja dilakukan tanpa mengingati dosa-dosa sendiri demi untuk menyebabkan kehidupan kita kucar-kacir dan hati kita sakit dan hancur berkecai terhadap perbuatannya. 

Saya sebagai hamba Allah yang lemah lagi memohon keampunan dariNya, menyeru agar menyedari dan segera bertaubat kepada orang-orang yang menyimpan iri hati dan menganiaya orang lain agar segera bertaubat kepada Allah dan meminta maaf dengan setulus-tulusnya kepada orang yang telah dianiyanya. Kita takutilah orang yang telah dianiaya atau telah teraniaya. Ini kerana, sesungguhnya, tidak ada hijab atau tabir antara doa orang yang teraniaya dengan Allah SWT. Apa yang sangat ditakuti ialah orang yang teraniaya hilang kesabarannya dan lantas dia mendoakan kehancuran kepada orang zalim tanpa perikemanusiaan yang telah menganiayainya. Subhanallah. 

Oleh itu, jika kita berada di tempat orang yang teraniaya tadi, maka cepat-cepatlah membaca AYAT SATU iaitu ayat dari Surah Asy-Syura ayat 15 yang berbunyi:

Bismillahirahmaanirahim, Allahu rabbuna rabbukum lanaa a'maluuna walakum a' malukum hujjata bainana wabainakumullahu yaj ma' u bainanaa wailaihil masyiir. 

Maksudnya: Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha pemurah. Allah Tuhan Kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amalan-amalan kami dan bagi kamu amalan-amalan kamu. Tidak ada pertengkaran antara kami dan kamu. Allah menghidupkan kita dan kepadaNyalah kita kembali. 


Kaedah Amalan:

1.  Bacalah ayat di atas 7x selepas tiap-tiap solat fardu serta dibayangkan hadir musuh kita itu dan makrifatkan ada dinding antara kita dengan musuh.  Jika tidak berkesempatan, bacalah tiap-tiap lepas solat Subuh dan Maghrib.

2. Jika sedang berhadapan dengan musuh, atau orang-orang yang zalim, atau orang-orang yang ditakuti, atau binatang-binatang buas, maka bacalah ayat ini 1x sahaja, InsyaAllah akan terlepas dari aniaya dan kejahatan mereka -- dengan syarat telah melakukan amalan no.1 di atas dengan istiqamah. Mudah-mudahan kita semua terlepas dari kezaliam orang yang zalim dan teraniaya olehnya. Nauzubillah.  


Jadi, kita hendaklah sentiasa berhati-hati dengan orang-orang di sekeliling kita yang cuba-cuba menganiaya kita. Baca lah ayat tersebut di atas dengan penuh keyakinan kepada Allah SWT. 




No comments: