Saturday, November 3, 2012

BAGAIMANA MENCIPTA PLOT DAN KONFLIK


BAGAIMANA HENDAK MENYEDIAKAN PLOT

Sediakan Plot
Plot adalah apa yang berlaku, jalan cerita, tindakan.
 Jerome Stern berkata, ia adalah bagaimana anda menetapkan keadaan, di mana titik perubahan cerita, dan apa yang watak-watak di akhir cerita. Plot adalah satu siri peristiwa yang sengaja diatur untuk mendedahkan kepentingan dramatik, tema, dan emosi mereka. -Jane Burroway
Memahami elemen-elemen cerita untuk tindakan membangun dan keputusan akhir mereka akan membantu anda plot cerita pendek anda yang akan datang.
Letupan • atau "Hook." Mendebarkan A, mencengkam, acara kacau atau masalah yang menarik perhatian pembaca-merta.


• Konflik.
 Aksara berbanding diri dalaman atau sesuatu yang luar atau seseorang.


• Exposition.
 Maklumat latar belakang yang diperlukan untuk melihat watak-watak dalam konteks.


• Komplikasi.
 Satu atau lebih masalah yang menyimpan aksara dari matlamat yang dikehendaki.


• Peralihan.
 Imej, simbol, dialog, yang menyertai perenggan dan adegan bersama-sama.


• Flashback.
 Mengenangi sesuatu yang berlaku sebelum cerita pendek berlaku.


• Klimaks.
 Apabila tindakan yang semakin meningkat cerita sampai ke puncak.


• Falling Action.
 Melepaskan tindakan cerita selepas klimaks.


• Resolusi.
 Apabila konflik dalaman atau luaran menyelesaikan.


Sumbang saran.
 Jika anda menghadapi masalah membuat keputusan mengenai plot, cuba sumbang saran. Katakan anda mempunyai satu protagonis yang suami datang ke rumah satu hari dan berkata dia tidak cintakannya lagi dan dia akan meninggalkan.Apakah tindakan yang boleh terhasil daripada keadaan ini?


1.
 Dia menjadi gila kerja.
2.
 Anak-anak mereka tidak berpuas hati.
3.
 Anak-anak mereka mahu tinggal bersama ayah mereka.
4.
 Dia bergerak ke bandar lain.
5.
 Dia mendapat pekerjaan baru.
6.
 Mereka menjual rumah.
7.
 Dia bertemu dengan seorang ahli psikiatri dan jatuh cinta.
8.
 Dia datang kembali dan dia menerima dia.
9.
 Dia datang kembali dan dia tidak menerima beliau.
10.
 Dia membunuh diri.
11.
 Beliau melakukan bunuh diri.
12.
 Dia bergerak dengan ibu bapanya.
Langkah seterusnya adalah untuk memilih salah satu tindakan dari senarai dan berbincang satu lagi senarai daripada tindakan tersebut.


BAGAIMANA MENCIPTA KONFLIK DAN KETEGANGAN DALAM KARYA

Buat Konflik dan Ketegangan
Konflik adalah unsur asas fiksyen, asas kerana dalam kesusasteraan-satunya masalah yang menarik.
 Ia mengambil masalah untuk menghidupkan tema besar hidup ke dalam sebuah cerita: kelahiran, cinta, seks, kerja, dan kematian. -Janet Burroway


Konflik menghasilkan ketegangan yang membuat cerita bermula.
 Ketegangan diwujudkan oleh pembangkang di antara ciri-ciri atau watak-watak dan kuasa-kuasa dalaman orexternal atau syarat. Dengan mengimbangkan kuasa yang menentang konflik, anda memastikan pembaca terpaku kepada muka surat yang tertanya-tanya bagaimana cerita itu akan berakhir.


Konflik mungkin Termasuk:


• protagonis terhadap lain individu
• protagonis terhadap alam semula jadi (atau teknologi)
• protagonis terhadap masyarakat
• protagonis terhadap Allah
• protagonis terhadap dirinya sendiri.


Senarai Semak Konflik Yourke
• Misteri.
 Menjelaskan hanya cukup untuk mengusik pembaca. Jangan sekali-kali memberikan segala-galanya.


• Empowerment.
 Beri kedua-dua pilihan-dua pihak.
• Perkembangan.
 Teruskan menggiatkan bilangan dan jenis halangan yang dihadapi protagonis.


• sebab dan akibat.
 Memegang watak-watak fiksyen yang lebih bertanggungjawab daripada orang yang sebenar. Watak-watak yang melakukan kesilapan kerap membayar, dan sekurang-kurangnya dalam fiksyen, penduduk dipuji sering memperoleh manfaat.


• Surprise.
 Memberi kerumitan yang mencukupi untuk mencegah pembaca meramalkan peristiwa terlalu jauh terlebih dahulu.


• Empati.
 Menggalakkan pengenalan pembaca dengan watak-watak dan senario yang bergema gembira atau (tdk menyenangkan) dengan impian mereka sendiri manis (atau berpeluh malam).


• Insight.
 Mendedahkan sesuatu mengenai sifat manusia.


• kesejagatan.
 Membentangkan satu perjuangan yang kebanyakan pembaca mendapati bermakna, walaupun details perjuangan itu menunjukkan tempat yang unik dan masa.


• Stakes Tinggi.
 Meyakinkan pembaca bahawa hasil perkara-perkara kerana seseorang yang mereka sayangi mungkin akan kehilangan sesuatu yang sangat berharga. Pertempuran remeh sering menghasilkan fiksyen remeh.


BAGAIMANA MEMBINA KRISIS ATAU KLIMAKS


 Membina Krisis atau klimaks

Ini adalah titik perubahan cerita-momen yang paling menarik atau dramatik.
Krisis yang berkenaan pengiktirafan, keputusan itu atau suatu ketetapan.
 Watak memahami apa yang tidak pernah berlaku sebelum, atau sedar apa yang perlu dilakukan, atau akhirnya memutuskan untuk melakukannya. Ia apabila cacing bertukar.Timing adalah penting. Jika krisis ini berlaku terlalu awal, pembaca akan menjangkakan satu lagi titik perubahan. Jika ia berlaku terlalu lambat, pembaca akan mendapatkan tidak sabar-watak akan kelihatan agak tebal. -


Jerome Stern
Jane Burroway mengatakan bahawa krisis "sentiasa mesti dibentangkan sebagai scene.
 Ia adalah "momen" pembaca telah menunggu. Dalam kes Cinderella, "ganjaran apabila kasut yang sesuai."


Walaupun cerita yang baik perlu krisis, acara rawak seperti kemalangan kereta atau sakit secara tiba-tiba hanya kecemasan melainkan jika ia entah bagaimana melibatkan conflictthat membuat penjagaan pembaca tentang watak-watak (lihat: "Krisis vs Conflict").

No comments: