Thursday, November 22, 2012

Aktiviti Cuti Sekolah 2012

Assalamualaikum,

1. Sudah lebih dua minggu cuti sekolah berlangsung. Saya pun turut gembira menyambut hari-hari bercuti di rumah dan tidak perlu saya ke mana-mana. Saya hanya perlu menjalankan agenda yang telah saya rancang sebelum ini iaitu saya membuat manuskrip drama seperti yang telah saya azamkan sejak beberapa bulan lalu. Skrip Drama pentas dan Skrip Drama Adaptasi dan kemudiannya menulis novel-novel untuk tujuan penerbitan dari syarikat-syarikat yang sudi menerbitkan novel-novel saya kelak.

2. Anak-anak saya pula yang menggilai drama korea  akan terus menonton drama tersebut sepanjang cuti sekolah. Kemudian, demam cuti sekolah itu akan saya ubah apabila bulan Disember sudah bermula. Saya  membelikan buku-buku yang berkaitan dengan tahun yang akan mereka duduki pada tahun depan. InsyaAllah, Ya Allah saya mohon kekuatan untuk melaksanakan hal ini. Mieka akan menduduki Tingkatan Tiga dan menghadapi PMR tahun 2013. Maisharah akan menduduki tingkatan satu di SMP tahun depan. Hakimi akan menduduki tahun lima dan Putri Adawiyah akan menduduki tahun dua 2013. Oh, jangan lupa si kecil saya yang coleteh dan keletah Rabiyatul Iman akan saya daftarkan sekolahnya di sebuah sekolah agama insyaAllah. Mudah-mudahan anak-anak terus memegang kukuh inspirasi kecemerlangan dalam pelajaran walaupun sibuk sibuk juga menonton wayang korea, drama Cina dan Maharaja Lawak Mega  2012 bermula bulan akhir November 2012 ini. Sayangnya Si Kecik tidak dapat masuk sebagai peserta pada  musim ini. Orang Sabah memang kecewa! Bukan rezekilah kan!


3. Saya akan berkursus Menulis Buku Informatif Kanak-Kanak pada 24-25 Nov ini. Saya akan menginap di Hotel Courtyard kerana saya berkursus dari jam830pagi  hingga 430 petang. Jadi buat sementara saya terpaksa meninggalkan anak-anak dan penulisan novel-novel, skrip drama dan cerpen saya. keesokan harinya saya membawa anak-anak menginap di Hotel Grand Borneo. Kami mandi-mandi di kolam renang dan kemudian pada malamnya kami berkaraoke di tingkat dua 1 Borneo. Seronok, sesekali menyanyi dan berenang bersama anak-anak. Hmm, ingat anak-anak selepas ini kita kena belajar!

4. Saya telah membeli sebuah buku bertajuk Melayu Hilang di dunia tulisan Sdr Khalid Salleh. Alhamdulillah saya telah membacanya.

5. Maisharah anak kedua saya mendapat 5A dalam UPSRnya baru-baru 19.11.12 yang baru lalu. Kami akan mengadakan kenduri kesyukuran di Kuala Penyu dan macam saya dan keluarga tidak sempat ke Semporna. Maafkanlah kami warga Semporna. Sejak kejadian yang mengaibkan hari itu, sangat sukar saya hendak berkata "ya" hendak ke Semporna. Kata suami saya, sampai hati dan beraninya iparnya memperkatakan kami sedemikian rupa. Saya memang sedih dengan apa yang telah dikatakan oleh iparnya. Memang sedih sangat-sangat. Dalam situasi kekeluargaan yang kukuh pun dia berani cakap saya hendak buat sesuatu sepeerti dalam tuduhan itu. MasyaAllah, kurangkah idea nak bercakap? Kurangkah idea orang nak dicakap? Maka, lebih baik diam, sabda Rasululllah SAW. Terima kasih juga kepada ipar suami saya yang bercakap celopar demikian rupa. Kasihan lah suami saya, yang sudah lama membenci manusia itu dan semakin menggelengkan kepala. Tidak terbendung rasa dan berasa kurang puas hati. Moga Allah mempertemukan buku dengan ruas. Barulah tahu mana buku dan mana ruasnya ya.

6. Kizzy dan keluarganya akan membawa kami makan di Kampung Nelayan Penampang pada 28.Nov ini sempena ulang tahun perkahwinan mereka dan meraikan Maisharah sempena mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR. Tahniah juga, mungkin saya terlupa. 2 Disember (Ahad)  pula saya menghadiri Majlis Pemugaran Karya (Cerpen dan Puisi) di Sudut Penulis Dewan Bahasa dan Pustaka KK. SM Zakir dan Mabulmaddin datang sebagai pengkritik pada hari itu. Kami memang mendapat sesuatu yang berguna pada hari itu di mana karya-karya kami dikupas dan dikritik dengan kritikan yang membina dan bukan mematikan semangat!

7. Kami suami isteri pun akan menyambut ulang tahun perkahwinan pada 12.12.12 ini. Oh, cantiknya tarikh itu. Syukur alhamdulillah. Moga hubungan dan kemesraan akan kekal sepanjang hayat kami.

8. Saya akan memulakan azam baru bagi tahun 2013 ini. Semoga tahun 2013 ini akan membawa sinar yang sentiasa cemerlang kepada saya dan keluarga dan kepada saudara-saudara juga. Jangan lupa berawas-awas, musuh memerhati dalam diam dan senyap.

9. Sama-sama kita mendoakan keselamatan penduduk Gaza Palestine. Semoga perang itu akan berhenti tidak lama lagi. Ya Allah selamatkan semua umat Islam sama ada yang hidup dan yang telah mati. Semoga kita sentiasa di dalam rahmat dan hidayat Allah SWT.

Sekian kali ini, suatu hari di cuti sekolah. Happy Holiday 2012.

No comments: