Monday, January 31, 2011

Tanah waris dan alkisahnya

Noraini Bt Osman mencatat;

Sudah lama tidak bercakap tentang tanah, apatah lagi tanah waris. Saya ada juga menulis tentang tanah dalam cerpen-cerpen saya. Ya tanah tetapi bukan tanah waris. Manalah saya tahu saya ada tanah waris. Saya tak tahu langsung. Apa yang saya tahu, tanah waris bapa di Kampung Jangkit yang ditanami dengan getah. Bapa memang rajin berbudi kepada tanah semasa usianya. Saya memang salute bapa!

Tetapi tanah waris yang akan saya perkatakan ini memang agak pelik bunyinya. Tanah itu dari waris arwah abang kepada bapa. Dia meninggalkan sedikit tanah 'CL' kepada kami semua sebagai warisnya. Hebat sungguh arwah pak Tua itu. Saya menggelarnya Pak Tua, sebab dia anak sulung dalam adik beradik.

Tup, tup tanah itu hendak dijual! Heboh satu famili! Kenapa kami semua sibuk? Sebab Pak Tua tak ada warisnya yang sah. Pak Tua tidak berkahwin sepanjang hidupnya. Oh itulah sebabnya. Tiba-tiba kami semua dipanggil kerana tanah itu sudah dijual. Waris-warisnya yang terlibat akan diberikan harga tanah itu. Syukurlah tetapi yang masalahnya tanah waris itu dijual tanpa pengetahuan kami semua yang amat berhak ke atas geran itu. Tanah sudah dijual oleh salah seorang yang berhak kepada geran tanah itu dan kami tak dapat buat apa-apa. Sabar sajalah! Cuma diharap yang menjual tanah itu tidak akan memperlakukan penipuan kerana setiap inci penipuan yang dilakukannya dia akan bertanggungjawab kepada ketidakberkatan dalam rezekinya. Hanya Allah Sahaja yang Tahu dan Mengerti.

Sayang sekali tanah waris itu dijual. Duduknya di dalam bandar (CL) dan dibeli oleh Cina. Memang sukar hendak diambil balik. Kalaulah saya ada wang untuk menebusnya, akan saya tebus untuk anak cucu saya kemudian hari. Jangan anak cucu saya merempat di tanah sendiri. Ya Allah Tolonglah hambaMu ini...

Begitulah tanah waris yang mendapat pertikaian dari banyak pihak sebagai ahli yang berhak tetapi dinafikan haknya. Khabarnya, sewaktu Pak Tua meninggal dunia, salah seorang waris itu menyelongkar rumahnya untuk mendapatkan geran berharga berjuta itu. Kasihan, sampai begitu sekali sakitnya. Siapakah yang ada penawarnya???

No comments: