Saturday, January 8, 2011

Khasiat Pisang


Noraini Bt Osman Mencatat;

Kali ini saya ingin bercerita mengenai pisang. Ketika saya ke Miri pada bulan Disember 2010 yang lalu, saya sempat menjenguk pasar di Miri sebelum saya balik ke Kota Kinabalu Sabah. Saya pun terlihat pisang tembaga. warnanya agak kemerahan, merah hati. Saya pun membeli. Dua sikat saya dapat dalam RM3.50. Sungguh murah kalau dibandingkan di tempat saya sendiri.
         Kemudian, saya membeli juga beberapa jenis pisang yang lain. Saya ghairah membeli pisang bersama kawan saya Welnee. Memang sungguh menggembirakan membeli pisang di pasar Miri, Sarawak. Kawan-kawan saya pun hairan kenapa kami membeli pisang di Miri sedangkan banyak lagi pisang di Sabah. Kami hanya tergelak. Saya pun mahu bercerita mengenai khasiat pisang.
     Pisang mengandungi 3 jenis gula semula jadi - sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang dibuat menunjukkan 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang
dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu sahaja, pisang juga sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

     Pisang juga boleh mengurangkan beberapa jenis penyakit. Antaranya; tekanan, PMS, anemia, tekanan darah tinggi, kuasa minda, penghadaman, keletihan, panas jantung, demam pagi, gigitan nyamuk, saraf, obesiti dan tekanan kerja, ulser, kawalan suhu, seasonal Affective Disorder (SAD), ketagihan rokok dan tembakau, stress, strok dan lain-lain penyakit kulit.

    Mungkin inilah masanya kita menggunakan frasa: Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor.
    Perhatian: Jangan sekali-kali menyimpan pisang di dalam peti sejuk.

Kesimpulannya ialah: Pisang adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa.

    Jadi, itulah sebabnya kenapa saya bercerita mengenai pisang pada kali ini. Selamat mengamalkan makan pisang sebiji sehari.Semoga kita semua terjauh sedikit demi sedikit daripada doktor kerana penyakit-penyakit yang tidak mengenal saudara dalam dunia serba moden ini.

1 comment:

noraini-osman.blogspot.com said...

Terima kasih atas bantuan hayat tu. Saya sudah membacanya, memang saya lebih gembira membaca artikel sdr tu. Terima kasih banyak-banyak ya. Kalau ada info beritahu lagi. TK