Wednesday, September 22, 2010

Keberangkatan Yang Abadi

Noraini Osman

12 September 2010 bersamaan 5 Syawal, mak cik Saadiah telah kembali ke rahmatullah. Dia adalah kakak arwah ayah dan satu-satunya adik beradik arwah ayah yang masih hidup. Al fatihah. Saya memang cukup terharu dengan pemergiannya itu. Sudah sebulan dia sakit tenat dan saya sudah melawatnya pada bulan Ramadhan yang lalu.

Arwah mak cik Saadiah memang seorang yang penyayang dan baik hati. Saya terkenang akan kenangan sewaktu kecil-kecil kami dahulu. Kalau ada adik-adik saya yang belum balik ke rumah, dia pun turut ke sana ke sini mencari ke mana perginya adik saya itu. Pernah suatu hari adik saya Hafifi lewat balik ke rumah. Dia cukup susah hati dengan kelewatan adik saya bermain dengan kawan-kawannya.

Begitulah arwah mak cik Saadiah yang kami sayangi. Dia pergi ke rahmatullah ketika kami semua masih memerlukannya di dunia ini. Hanya iringan doa dan semoga Allah merahmati arwah mak cik Saadiah. Sesungguhnya keberangkatan ke dunia abadi sungguh menyayat hati.

No comments: