Thursday, July 7, 2011

Cerita Mengenai Selawat



Noraini Bt Osman mencatat;


Pada suatu malam, selepas solat Isyak, dan saya berkira-kira hendak tidur tetapi sebelum tidur saya berniat hendak membaca al-Quran. Tetapi saya membatalkan hasrat itu. Saya mengambil tasbih dan berselawat kepada Nabi Muhammad SAW sebanyak-banyaknya sehingga saya terlelap. Tidak lama kemudian, saya tersedar sesuatu yang tidak enak di luar rumah tetapi saya tidak berani melihat ke luar rumah. Saya agak ketakutan. Kebetulan suami tidak ada kerana bermesyuarat di  Kedah. Saya pun meneruskan zikir saya dengan membaca selawat dan membaca surah ad-Dhuha sebanyak-banyaknya. Kedengaran anjing menyalak dengan kuatnya. Saya tidak tahu apakah sebenarnya yang berlaku.Tidak lama, saya terlihat lampu menyuluh dengan terang di kawasan rumah. Saya melihat apakah cahaya itu dari tingkap. Saya lihat sebuah kereta peronda polis sudah berada di luar rumah. Saya pun bertanya apakah yang telah berlaku. Rupanya jiran saya yang telah menelefon polis kerana disyaki ada pencuri yang hendak menceroboh kawasan rumah kami. Syukur Alhamdulillah, kami diselamatkan oleh Allah SWT. Tidak lama polis itu pun bergerak dari kawasan rumah kami. Saya sempat mengucapkan terima kasih atas kecekapan mereka.
Oleh itu, saya ingin membawa pembacaan kita kali ini untuk melihat apakah kebaikan atau kelebihan selawat kepada Nabi Muhammad SAW itu. Antara kelebihannya ialah;

No comments: